Övning ger färdighet

Ja, det är verkligen så när det gäller det mesta...i allt från basket och bilkörning till matlagning och läxläsning.

Denna hederliga gamla klyscha gäller inom teckning och måleri också. Detta är något som jag dagligen försöker förklara för mina elever när de uppgivet och trumpet suckar över att de inte kan något....vilket de såklart har helt fel i! 

Många verkar tro att om man inte har en naturlig "talang" så kan man heller inte lära sig att teckna och måla. De ger därför tyvärr upp långt innan han/hon närmat sig pennan och penseln. Motivationen och det där lilla jävlaranammat som behövs är som bortblåst hos vissa och sucken över att inte kunna något blir ännu djupare...

Jag försöker verkligen att göra mitt bästa för att peppa och uppmuntra dessa elever och förklara att alla är "barn i början" och att om jag skulle få för mej och bli tex. fotbollsspelare skulle jag behöva öva rejält innan jag ens träffar bollen...

En väldigt inspirerande tjej som idag lyckas leva på sitt stora intresse är Värnamo-tjejen Anna som driver bloggen Annaritar. Hon förklarar sin syn på talangens vara eller icke vara och beskriver på ett bra sätt att inget kommer gratis, utan att även om man har talang så behöver man träna och öva för att utvecklas ännu mer...


// Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0